Print pdf instruktion her
Gå til shoppen

Skinnebenet er den fælles betegnelse for den forreste del af underbenet(tibia) og tilhørende muskler og sener. Musklerne på forsiden bruges til pege foden og tæerne opad.

Ved skinnebenssmerter på forsiden af underben skyldes det ofte musklen "tibialas anterior". Når vi går eller løber, bremser og stabiliserer tibialis anterior bevægelsen af ​​foden. Både når foden rammer jorden samt løfter foden under "sving-fasen af skridtet" for at forhindre tæerne i at slæbe hen ad jorden og forbereder igen til, at hælen sættes i jorden igen. Problemer i denne cyklus resulterer ofte i smerter foran på skinnebenet også kendt som MTSS (Medial tibial stress syndrome).

Årsagerne til skinnebenssmerter kan være mange. Overbelastning ved løb eller cykling kan resultere i forskellige typer af inflammation. Nye aktiviteter, skiftende løbeoverflader eller hyppig aktivitet på hårde overflader, slidte sko, drastisk øgning af aktiviteten, løb på ujævne overflader kan også gøre en person mere modtagelig for udvikling af skinnebenssmerter. Overaktive lægmuskler og lange skridt kan samtidig ofte være en del af det underliggende biomekaniske problem. Som forklaret ovenfor, tibialis anterior er meget vigtigt under gang og løb. Tibialis anterior musklen og sener forlænges udover deres "normale" interval, når man tager for lange skridt. Som kompensation vil musklen "adskille" sig fra skinnebenet og resultere i inflammation og smerte.

Smerten vil ofte være lig andre former for senebetændelse, den vil starte skarp og derefter aftage som muskulaturen varmes op. Smerten vender tilbage når aktiviteten afsluttes. I mere alvorlige og ubehandlede tilfælde, kan smerten blive alvorlig og fremprovokere stressfrakturer. Symptomerne opstår som regel på forkanten af skinnebenet og kan fremprovokeres når foden bøjes opad eller ved tryk på musklen.

KT Tape kan hjælpe med at aflaste vævet samt afslappe musklerne i skinnebenet. KT Tape vil øge cirkulationen samt hjælpe med at undertrykke inflammation.
Brug KT Tape i forbindelse med hvile for at fremme helingsprocessen og en reduceret restitutionstid.
Sørg for, at nedkøle med is efter aktivitet samt evt. tage smertestillende (NSAID) medicin til smertelindring. Forværres smerten til at være konstant, kan det resultere i stress frakturer.Brug også følgende behandlingsformer for fremskynde helingsprocessen:

• Sørg for det rigtige fodtøj til din fodtype
• Løb på blødere underlag
• Lav udstrækning forud for aktivitet
• Massage
• Mindsk skridtlængden
• Undgå bakkeløb, især ned ad bakke
• Brug KT Tape til svangstøtte
• Grundig udstrækning af lægmuskler
• Bland kredsløbstræning med styrketræning